Ring nuFirmakurser

Microsoft Office træning

Klik på “plusset” og læs mere om det enkelte kursus.

Excel 2016 Grundlæggende

Excel 2016 Grundlæggende

Generelt

Arbejder du i 365 gennemgås naturligvis 365 features.

Udbytte

Deltagerne har efter kurset et solidt grundlæggende kendskab til Excel og kan selvstændigt anvende programmet rationelt og professionelt i det daglige arbejde.

Målgruppe

Dette kursus er udviklet til enhver, der ønsker et solidt grundlæggende kendskab til Excel 2016, for selvstændigt at kunne anvende programmet rationelt og professionelt i det daglige arbejde.

Indhold

(*) angiver nyhed i Excel 2016

• Introduktion af Excels grundlæggende elementer
• Præsentation af indledende skærmbillede i Excel 2016, bl. a. Startskærm
• Fortæl mig, hvad du vil gøre: Nemmere at finde funktionerne (*)
• Indtastning, markering, kopiering og flytning af data
• Oprettelse af lister
• Indsættelse og sletning af rækker og kolonner
• Indsættelse, sletning, flytning og omdøbning af ark
• Oprettelse af formler ved indtastning med grundlæggende regneregler, brug af operatorer og parenteser og kopiering af formler til andre celler
• Brug af relative og absolutte cellereferencer
• Formatering af tekst, tabeller, tal og datoer
• Betinget formatering: Mulighed for at tildele et ubegrænset antal betingede formater; brug af søjler og ikoner i stedet for farver
• Formatering ved hjælp af de Temaer og Typografier og Tabelfunktionen
• Introduktion til brug af de i programmet foruddefinerede formler vha. funktionsguiden
• Oprettelse af sidehoved og sidefod
• Definere sideopsætning mht. margener og sideretning og tilpasse udskrift til et bestemt antal sider
• Udskrivning af ark
• Oprettelse og redigering af diagrammer med brug af formateringsbokse
• Brug af funktionen Hurtigudfyld
• Funktionen Hurtig analyse: smarte genveje til betingede formateringer, oprettelse af diagrammer etc.
• Filtrering af lister ved hjælp af Autofilter
• Sortering af data
• Kæder mellem ark
• Sammenkædning af data mellem ark
• Navngivning af celler og brug af navne i arkene

Varighed

2 dage

Forudsætning

Rutine i brugen af Windows forudsættes.

Excel 2016 Videregående

Excel 2016 Videregående

Generelt

Arbejder du i 365 gennemgås naturligvis 365 features.

Udbytte

Deltagerne har efter kurset et solidt kendskab til til mere omfattende emner i Excel med fokus på dataanalyser og de mere avancerede funktioner.

Målgruppe

Kurset er for dig, der ønsker at kunne anvende Excel rationelt og professionelt til avancerede analyser og regnearksopgaver.

Indhold

(*) angiver nyhed i Excel 2016

• Kort repetition af grundlæggende Excel med særligt henblik på brug af absolutte og relative cellereferencer
• Beskyttelse af f.eks. formler og tekstceller mod indtastning og af projektmappens struktur og vinduer
• Brug af Excels funktionsguide med de foruddefinerede formler, som f. eks LOPSLAG, HVIS, AFRUND
• Betinget formatering: Mulighed for at tildele et ubegrænset antal betingede formater; brug af søjler og ikoner i stedet for farver
• Udskrivning af Excel regneark med Sidehoved- og sidefod, hertil udskrivning af områder og kommentarer, samt gentagelse af overskrifter ved udskrivning
• Brug af Sideopsætningsvisning
• Brug af gruppering og disposition
• Brug af minidiagrammer i celler
• Avanceret brug af diagrammer og de mange formateringsmuligheder
• Nye diagramtyper (*)
• Oprette kæder mellem data og kopier af disse i f eks. andre ark mhp. automatisk opdatering
• Navngivning af celler og brug af disse i f. m. absolutte referencer
• Brug af datatabel og oprettelse af scenarier samt målsøgning
• Arbejde med dato og klokkeslæt
• Oprettelse af hyperlinks og at gemme som webside
• Import af data til Excel fra andre programmer
• Dataanalyse med filtrering, subtotaler, formularer, databasefunktioner
• Forbedrede sorteringsmuligheder med mulighed for sortering efter farver og ikoner
• Oprettelse og redigering af pivottabeller og pivotdiagrammer og brug af muligheder for filtrering og sortering af pivottabellerne
• Brug af Excels funktion med anbefalede pivottabeller
• Excels funktion med tidslinjer i f. t. pivottabel
• Anvend flere relaterede tabeller som grundlag for pivottabeller
• Automatisk registrering af relationerne i pivottabeller (*)
• Andre nyheder i Pivottabeller, som søgninger i feltlister, gruppering på datoer og nyt diagramværktøj (*)
• Brug af datavalidering, det vil sige at definere regler for indtastning af data i udvalgte områder
• Oprettelse af makroer
• Oprettelse af skabeloner og herunder anvendelse af de mange Microsoft skabeloner
• Konsolidering af data, det vil sige at samle f.eks. regnskaber fra forskellige afdelinger i et hovedregnskab
• Skabeloner
• Konsolidering af data
• Kontrolelementer
• Introduktion til Power View

Varighed

2 dage

Forudsætning

Det forudsættes, at du regelmæssigt arbejder med Excel, og har viden svarende til Excel 2016 Grundlæggende

Excel 2013 Grundlæggende

Excel 2013 Grundlæggende

Udbytte

Du vil efter kurset kunne:

• Oprette og redigere et regneark, med sammenregninger på tværs af ark.
• Oprette og redigere diagrammer.
• Formatere og oprette sidehoved/sidefod, for at gøre dine regneark mere præsentable.
• Redigere i eksisterende regneark.

Målgruppe

Kom godt i gang og lær at lave overskuelige regneark. Få et solidt grundlæggende kendskab til Excel 2013 og få de mange små tricks, der kan lette dit daglige arbejde.

Indhold

(x) angiver nyhed i f. t. Excel 2010
• Introduktion af Excels grundlæggende elementer
• Præsentation af indledende skærmbillede med de nye elementer i Excel 2013, bl. a. den nye Startskærm(x)
• Indtastning, markering, kopiering og flytning af data
• Oprettelse af lister
• Indsættelse og sletning af rækker og kolonner
• Indsættelse, sletning, flytning og omdøbning af ark
• Oprettelse af formler ved indtastning med grundlæggende regneregler, brug af operatorer og parenteser og kopiering af formler til andre celler
• Brug af relative og absolutte cellereferencer
• Formatering af tekst, tabeller, tal og datoer
• Betinget formatering: Mulighed for at tildele et ubegrænset antal betingede formater; brug af søjler og ikoner i stedet for farver
• Formatering ved hjælp af de Temaer og Typografier og Tabelfunktionen
• Introduktion til brug af de i programmet foruddefinerede formler vha. funktionsguiden
• Oprettelse af sidehoved og sidefod
• Definere sideopsætning mht. margener og sideretning og tilpasse udskrift til et bestemt antal sider
• Udskrivning af ark
• Oprettelse og redigering af diagrammer med brug af de nye formateringsbokse
• Brug af den nye funktion Hurtigudfyld(x)
• Den nye funktion Hurtig analyse: smarte genveje til betingede formateringer, oprettelse af diagrammer etc. (x)
• Filtrering af lister ved hjælp af Autofilter
• Sortering af data
• Kæder mellem ark
• Sammenkædning af data mellem ark
• Navngivning af celler og brug af navne i arkene

Varighed

2 dage

Forudsætning

Rutine i brugen af Windows forudsættes. Dette kursus er udviklet til enhver, der ønsker et solidt grundlæggende kendskab til Excel, for selvstændigt at kunne anvende programmet rationelt og professionelt i det daglige arbejde.

Excel 2013 Videregående

Excel 2013 Videregående

Udbytte

Du vil efter kurset kunne:

• Oprette skabeloner, for at gøre dit arbejde nemmere og have mere ensartet udtryk.
• Sikre ark, mapper og regneark.
• Sammenkæde projektmapper.
• Foretage dataanalyse samt klargøre data med bl.a. Pivot tabeller og diagrammer.

Målgruppe

Kurset er for dig, der ønsker at kunne anvende Excel rationelt og professionelt til avancerede analyser og regnearksopgaver.

Indhold

(x) angiver nyhed i f. t. Excel 2010
• Kort repetition af grundlæggende Excel med særligt henblik på brug af absolutte og relative cellereferencer
• Beskyttelse af f. eks. formler og tekstceller mod indtastning og af projektmappens struktur og vinduer
• Brug af Excels funktionsguide med de foruddefinerede formler, som f. eks LOPSLAG, HVIS, AFRUND
• Betinget formatering: Mulighed for at tildele et ubegrænset antal betingede formater; brug af søjler og ikoner i stedet for farver
• Udskrivning af Excel regneark med Sidehoved- og sidefod, hertil udskrivning af områder og kommentarer, samt gentagelse af overskrifter ved udskrivning
• Brug af den nye Sideopsætningsvisning (x)
• Brug af gruppering og disposition
• Brug af minidiagrammer i celler
• Avanceret brug af diagrammer og de mange formateringsmuligheder
• Oprette kæder mellem data og kopier af disse i f eks. andre ark mhp. automatisk opdatering
• Navngivning af celler og brug af disse i f. m. absolutte referencer
• Brug af datatabel og oprettelse af scenarier samt målsøgning
• Arbejde med dato og klokkeslæt
• Oprettelse af hyperlinks og at gemme som webside
• Import af data til Excel fra andre programmer
• Dataanalyse med filtrering, subtotaler, formularer, databasefunktioner
• Forbedrede sorteringsmuligheder med mulighed for sortering efter farver og ikoner
• Oprettelse og redigering af pivottabeller og pivotdiagrammer og brug af muligheder for filtrering og sortering af pivottabellerne
• Brug af Excels nye funktion med anbefalede pivottabeller(x)
• Excels nye funktion med tidslinjer i f. t. pivottabel (x)
• Anvend flere relaterede tabeller som grundlag for pivottabeller (x)
• Brug af datavalidering, det vil sige at definere regler for indtastning af data i udvalgte områder
• Oprettelse af makroer
• Oprettelse af skabeloner og herunder anvendelse af de mange Microsoft skabeloner
• Konsolidering af data, det vil sige at samle f. eks. regnskaber fra forskellige afdelinger i et hovedregnskab
• Skabeloner med nyheder (x)
• Konsolidering af data
• Kontrolelementer
• Introduktion til den nye funktion Power View (x)

Varighed

2 dage

Forudsætning

Det forudsættes, at du regelmæssigt arbejder med Excel, og har viden svarende til Excel 2013 Grundlæggende.

Excel 2010 Grundlæggende

Excel 2010 Grundlæggende

Udbytte

Du vil efter kurset kunne:

• Oprette og redigere et regneark, med sammenregninger på tværs af ark.
• Oprette og redigere diagrammer.
• Formatere og oprette sidehoved/sidefod, for at gøre dine regneark mere præsentable.
• Redigere i eksisterende regneark.

Målgruppe

Dette kursus er udviklet til enhver, der ønsker et solidt grundlæggende kendskab til Excel, for selvstændigt at kunne anvende programmet rationelt og professionelt i det daglige arbejde.

Indhold

• Introduktion af Excels grundlæggende elementer
• Præsentation af indledende skærmbillede med de nye elementer i Excel 2010
• Indtastning, markering, kopiering og flytning af data
• Oprettelse af lister
• Indsættelse og sletning af rækker og kolonner
• Indsættelse, sletning, flytning og omdøbning af ark
• Oprettelse af formler ved indtastning med grundlæggende regneregler, brug af operatorer og parenteser og kopiering af formler til andre celler
• Brug af relative og absolutte cellereferencer
• Formatering af tekst, tabeller, tal og datoer
• Betinget formatering: Mulighed for at tildele et ubegrænset antal betingede formater; brug af søjler og ikoner i stedet for farver
• Formatering ved hjælp af de Temaer og Typografier og Tabelfunktionen
• Introduktion til brug af de i programmet foruddefinerede formler vha. funktionsguiden
• Oprettelse af sidehoved og sidefod
• Definere sideopsætning mht. margener og sideretning og tilpasse udskrift til et bestemt antal sider
• Udskrivning af ark
• Oprettelse og redigering af diagrammer
• Filtrering af lister ved hjælp af Autofilter
• Sortering af data
• Kæder mellem ark
• Sammenkædning af data mellem ark
• Navngivning af celler og brug af navne i arkene

Varighed

2 dage

Forudsætning

Rutine i brugen af Windows forudsættes

Excel 2010 Videregående

Excel 2010 Videregående

Udbytte

Du vil efter kurset kunne:

• Oprette skabeloner, for at gøre dit arbejde nemmere og have mere ensartet udtryk.
• Sikre ark, mapper og regneark.
• Sammenkæde projektmapper.
• Foretage dataanalyse samt klargøre data med bl.a. Pivot tabeller og diagrammer.

Målgruppe

Kurset er for den, der ønsker at kende de avancerede funktioner i Excel, for at kunne anvende Excel rationelt og professionelt til avancerede analyser og regnearksopgaver.

Indhold

• Kort repetition af grundlæggende Excel med særligt henblik på brug af absolutte og relative cellereferencer
• Beskyttelse af f. eks. formler og tekstceller mod indtastning og af projektmappens struktur og vinduer
• Brug af Excels funktionsguide med de foruddefinerede formler, som f.eks LOPSLAG, HVIS, AFRUND
• Betinget formatering: Mulighed for at tildele et ubegrænset antal betingede formater; brug af søjler og ikoner i stedet for farver
• Udskrivning af Excel regneark med Sidehoved- og sidefod, hertil udskrivning af områder og kommentarer, samt gentagelse af overskrifter ved udskrivning
• Brug af den nye Sideopsætningsvisning
• Brug af gruppering og disposition
• Brug af cellediagrammer
• Avanceret brug af diagrammer og de mange formateringsmuligheder
• Oprette kæder mellem data og kopier af disse i f eks. andre ark med henblik på automatisk opdatering
• Navngivning af celler og brug af disse i forbindelse med absolutte referencer
• Brug af datatabel og oprettelse af scenarier samt målsøgning
• Arbejde med dato og klokkeslæt
• Oprettelse af hyperlinks og at gemme som webside
• Import af data til Excel fra andre programmer
• Dataanalyse med filtrering, subtotaler, formularer, databasefunktioner
• Forbedrede sorteringsmuligheder med mulighed for sortering efter farver og ikoner
• Oprettelse og redigering af pivottabeller og pivotdiagrammer og brug af muligheder for filtrering og sortering af pivottabellerne
• Brug af datavalidering, det vil sige at definere regler for indtastning af data i udvalgte områder
• Oprettelse af makroer
• Oprettelse af skabeloner og herunder anvendelse af de mange Microsoft skabeloner
• Konsolidering af data, det vil sige at samle f.eks. regnskaber fra forskellige afdelinger i et hovedregnskab

Varighed

2 dage

Forudsætning

Det forudsættes, at deltagerne regelmæssigt arbejder med Microsoft Excel, og at de har kendskab til de funktioner, der gennemgås på kurset Microsoft Excel Grundlæggende

Pivottabeller og rapportering i Excel

Pivottabeller og rapportering i Excel

Generelt

Hvis du benytter Office 2013, så skriv det venligst i kommentarfeltet, så indretter vi holdene efter dette.

Udbytte

Efter dette kursus er du bedre til at udarbejde analyser og rapporter ved hjælp af Pivottabeller. Du får værktøjer til at bruge Excel mere effektivt og professionelt for at spare tid i din hverdag.
Du kan importere data fra forskellige kilder og i forskellige formater.
Du lærer at konsolidere data på flere måder

Målgruppe

For dig som allerede arbejder med Excel, men savner kendskab til at kvalitetssikre rapporter og analyser og lære tips og tricks til at effektivisere din hverdag.

Indhold

DAG 1

Kvalitetssikring af dataimport
• Lær at importere og eksportere data fra forskellige kilder og i forskellige formater
• Træk information fra andre systemer vha. forespørgsler og filtre
• Integration af data fra Excel til andre Office programmer
• Automatiser og opbyg overskuelige og brugervenlig modeller til rapportering
• Organisering og evt. oprydning i dataimport
• Kontroller konverteringsfejl ved dataimport

Lær at konsolidere data
• Sådan konsoliderer du med kæder
• Lær at konsoliderer data efter kategorier
• Sådan konsoliderer du på flere niveauer
• Arbejd med Pivottabeller baseret på flere kilder

Brug Pivottabeller til analyser af data
• Få praktiske tips til at generere og formatere Pivottabeller
• Opdatér data fra eksterne kilder i Pivottabeller
• Ændring og redigering af Pivottabeller
• Visualisér dine analyser med Pivotdiagrammer
• Brug af formler i Pivottabeller og bliv mere effektiv
• Kvalitetssikring af tabeller og undgå fejlværdier mv.

DAG 2

Opbygning af overskuelige og brugervenlige modeller til rapportering
• Lær at bruge hyperlinks
• Opbyg brugervenlige rapporter, som andre kan anvende
• Lær de gode metoder til at sammenkoble flere regneark

Effektive metoder til rapportgenerering
• Opbygning af profesionelle præsentationer og diagrammer
• Brug grafer og trendlinjer til prognoser
• Træk relevante data

Automatisér dine modeller
• Makroer til automatisering og opdatering af Pivottabeller og Pivotdiagrammer
• Tildel makroer til værktøjslinjer, menuer og objekter

Integration til andre Office programmer
• Lær at sammenkæde dine data sammen med Word rapporter og Powerpoint præsentationer

Tips og tricks - smarte genveje og funktioner
• Forskellige nyttige funktioner
• Lær smarte og tidsbesparende genveje
• Effektivisering af rutinearbejde

Varighed

2 dage

Forudsætning

Du er rutineret bruger af Excel og anvender Excel dagligt.

Excel for sælgere/konsulenter

Excel for sælgere/konsulenter

Målgruppe

Et kursus for alle der ønsker et værktøj, der kan hjælpe dig med at skabe overblik over f.eks. dit salg til en given kunde samt alle, der ønsker at lave smarte regneark til beregning af dækningsbidrag og dækningsgrad eller eventuelle rabatsatser for en given kunde.

Indhold

• Excels opbygning
• Formler (relative/absolutte referencer)
• Navngivning
• Formler
• SUM, MAX., MIN, MIDDEL, ANTAL
• HVIS
• Hvordan du indsætter og sletter ark
• Rækker og kolonner
• Formatering/betinget formatering
• Kopier/klip/indsæt i Excel samt til Word
• PowerPoint
• Sortering
• Subtotaler
• Autofilter
• Frys ruder
• Introduktion til pivottabeller og diagrammer

Varighed

1 dag

Forudsætning

Det forudsættes, at du arbejder dagligt med Windows

Excel for controllere, budgetansvarlige og økonomer

Excel for controllere, budgetansvarlige og økonomer

Målgruppe

Controllere, budget- og økonomiansvarlige, der til daglig anvender mange af Excel’s funktioner, men som har behov for at lære Excel’s mere avanceredde anvendelsesmuligheder

Indhold

Dag 1:
• Inddatering
• Datavalidering
• Beskyttelse af celler, ark og projektmapper
• Formler og funktioner
• Logiske funktioner
• Opslagsfunktioner
• Tekst-funktioner
• Analyseværktøjer
• Subtotaler, Gruppering, Filtrering, Pivottabeller,
• Scenarier og Problemløser
• Perioderegnskab på baggrund af udtræk fra økonomisystem
• Import af b. la. txt- og csv-filer
• Databaseforespørgsler

Dag 2:
• Repetition af dag 1
• Hjælpefunktionen. Præsentation af færdigt
• Budget/budgetopfølgning
• Perioderegnskab
• Brugerdefinerede visninger
• Diagrammer
• ”Intelligente” kommentarer
• Automatisér dit arbejde (introduktion til makroer)
• Indspilning og brug af makroer
• Oprettelse af værktøjslinjer og knapper

Varighed

2 dage

Forudsætning

Det er VIGTIGT, at du besidder et generelt kendskab til Excel svarende til vores kursus Excel I samt at du er daglig bruger af Excel.

Excel for analytikere

Excel for analytikere

Målgruppe

Et kursus for Talbehandlere der ønsker at lære at anvende Excels avancerede funktioner til behandling af større datamængder. Excel er et godt værktøj til at analysere større datamængder - og det er slet ikke så svært. På kurset vil du se, hvordan du kan opbygge analyser f.eks. baseret på eksterne data, der kan give overblik over de informationer, der gemmer sig i dataene

Indhold

• Få kontrol over, hvilke celler, områder og regneark, der kan udfyldes, samt hvilke typer og intervaller af data, cellerne må indeholde
• Få inspiration til den nemmeste og mest hensigtsmæssige måde at anvende formler og regnearksfunktioner på
• Lær at bruge logiske funktioner til udførelse af test på værdier i andre celler
• Brug opslagsfunktioner til at hente udvalgte data fra andre lister
• Lær tekst-funktioner til at søge, opsplitte og sammensætte tekst
• Lær hvordan du får overblik over store mængder af data ved at få udregnet subtotaler, gennemsnit og andre nøgleværdier for alle data eller grupper af data
• Ved hjælp af pivottabeller kan du øge overblikket over dine data og foretage analyser. Lær at oprette pivottabeller samt at tilpasse og arbejde fleksibelt med dem. Lav diagrammer, der viser grafiske fremstillinger af pivottabellernes indhold
• Lav professionelle analyser, der sættes op som scenarier hver for sig og samlet
• Brug Excel til at importere data fra andre programmer og lav forespørgsler fra andre programmer for at analysere og lave grafiske fremstillinger
• Automatiser dit arbejde ved at bruge makroer til ofte anvendte arbejdsrutiner
• Tilpas Excel med oprettelse af værktøjslinjer og knapper til de kommandoer, du oftest bruger
• Bliv mere effektiv ved at anvende genvejstaster til at udføre en lang række rutiner

Varighed

2 dage

Forudsætning

Det forudsættes, at du dagligt arbejder med Excel, og har kendskab til de funktioner, der gennemgås på kurset Excel Grundlæggende

Bliv kontaktet vedr. undervisning